“Sebias”

Sebias har fået nyt skrog (kopi i lærk på eg) med mast, rig, ror og mange andre stumper genanvendt.

”500 kroners-kane”, med noget bredere agterspejl, end de oprindelige kaner. Denne type blev der bygget en del af, på værfterne i Esbjerg. Typisk var det skibstømrerlærlinge som byggede disse.
Hjerting KaneLaug fik Sebias fra den seneste ejer i Kolding.
Frem til slutningen af 1990’erne hørte den hjemme på Fanø.
Værft: Ukendt værft i Esbjerg / Hjerting Kanelaug, Myrtuegård
Byggeår: 1950 / 2020-2021
Type: Hjerting kane
Skrogmål: 5,70 X 1,85 m
Dybgang: 0,15-0,5 m
Materiale: Fyr på eg (nu lærk på eg)
Rig: Spydstag med topsejl
Maskine: Mulighed for påhængsmotor

Niels Jensen – Bådformand – TLF: 42 70 77 20
Arne Lorenzen 

“Hennings”

Den moderne Hjerting kane, med bredere agterspejl og mere stejle bord, end de klassiske kaner fra tidligere tider. Denne type blev hovedsa-geligt bygget hos Æ’Juler, men blev også bygget rundt om i byens gara-ger og kældre. Denne bådtype blev bygget i 2 udgaver. Som denne, og i en noget større model uden rig og med indenbordsmotor.
Hennings Kaarn
Værft: Æ’Juler (Arne L. Jensen) / renoveret af Hjerting KaneLaug
Byggeår: 1975 / 2013
Type: Hjerting kane
Skrogmål: 5,40 X 1,80 m
Dybgang: 0,10-0,5 m
Materiale: Fyr & Gran på eg/fyr
Rig: Lugger
Maskine: Mulighed for påhængsmotor. (Tidligere havde “Hennings” motorbrønd med mulighed for påhængsmotor men det virkede ikke godt – den trak vand op i brønden så den er nu sløjfet)

Viggo Nielsen – bådformand
John Pedersen
Keld Pedersen
Niels Pedersen

“Langli”

En motorbåd som var almindelig ved Hjerting, i 1960-70’erne. Bådtypen blev bygget af Æ’Hjuler og var oprindelig monteret med en Marstal 4 hk motor.
Den er nu monteret med en 3 cyl. 20 hestes Yanmar dieselmotor.

Værft: Hjerting KaneLaug / Myrthuegaard
Byggeår: 2014-17
Type: Hjerting kane
Skrogmål: 21 fod
Dybgang: ca 0,3 m
Materiale: Gran på eg/fyr
Maskine: 3 cyl. 20 hestes Yanmar dieselmotor

Bådformand Poul-Viggo Fischer (PV)
Jesper Kristensen
Per Thrane
Poul Guldberg

“SIF”


Værft: Æ’Juler (Arne L. Jensen) / renoveret af Hjerting KaneLaug
Byggeår: 1975 / 2017-18
Type: Hjerting kaane
Skrogmål: 5,60 X 2,00 m
Dybgang: 0,10-0,5 m
Materiale: Fyr & Gran på eg/fyr
Rig: Sprydstagsrig
Den moderne, og sin helt egen type af, Hjerting Kaane. Noget mere fyldig end de oprindelige Dory typer. Bådtypen blev hovedsageligt bygget i 1960-70’erne hos Æ’Juler i Hjerting. Typen blev bygget i to modeller; som “Sif” og “Hennings Kaan”, og samme skrogtype, dog noget større som “Langli” på 6,5 meter, med indenbords motor.

Bådformand: Per Thrane
John Pedersen
Flemming Rendbo

“DITTE”


Første nybygning fra Hjerting KaneLaug. Båden er bygget efter originale principper og opmålt efter en gammel kane. Båden ligner meget New-foundlands Dories, men er bygget en del mere solidt. Det er tanken, at der skal bygges yderligere kaner efter samme model, til fremtidige kapsejladser og kaproninger.

Værft: Hjerting KaneLaug
Byggeår: 2012
Type: Klassisk Hjerting kane
Skrogmål: 5,70 X 1,75 m
Dybgang: 0,10-0,5 m
Materiale: Gran på eg/fyr
Rig: Sprydstag

Manfred Jensen – bådformand
Henning Simonsen

“OLIVIA”


Traditionel, mindre Hjerting Kane, som i gammel tid anvendtes som slæbe- og landgangsjolle, for de store dæksbåde. Nybygning, baseret på Grønært, er bygget i 2016-17. Olivia skal primært anvendes som robåd.
Værft: Hjerting KaneLaug / Myrthuegaard
Byggeår: 2016-17
Type: Traditionel Hjerting kane
Skrogmål: 4,80 X ?.?? m
Dybgang: 0,08-0,5 m
Materiale: Gran på fyr

“GRØNÆRT”


Traditionel, mindre Hjerting Kane, som i gammel tid anvendtes som slæbe- og landgangsjolle, for de store dæksbåde. Originalen er bygget i 1960. Nybygning, baseret på den oprindelige båd, er bygget i 2015-16. Grønært skal primært anvendes som robåd.

Værft: Hjerting KaneLaug / Myrthuegaard
Byggeår: 2015-16
Type: Traditionel Hjerting kane
Skrogmål: 4,80 X 1,10 m
Dybgang: 0,08-0,5 m
Materiale: Gran på fyr

“DORIT”


Fra Hjerting Spejdernes hjemmeside:
“Spejdernes helt egen båd. I marts måned 2018 begyndte vi, en stor gruppe blå spejdere at bygge en Hjerting-kane. Siden er der gået omtrent 100 timer med båden, før den kunne blive helt færdig, og i August skulle båden døbes. Båden blev bygget i samarbejde med Hjerting Kanelaug.

Spejderne, der var med til at bygge båden, fik lov til at bestemme bådens navn, og de valgte at opkalde den efter Dorit Feldberg, som i mange år var gruppeleder for os. Hun nåede desværre ikke at være med til bådens dåb, men inden sin død i juli 2018 så hun flere billeder af den blå båd.

Båden bliver brugt til spejdermøder og af troppen der nogen gange bruger båden i deres fritid.”

Her i efteråret 2020 er der blevet stille omkring båden der indgår i transport til og fra andre både og til Classic Race, men spejderne ønsker stadig at bevare samarbejdet med kanelauget omkring Dorit.