“Sebias”

Sebias har fået nyt skrog (kopi i lærk på eg) med mast, rig, ror og mange andre stumper genanvendt.

”500 kroners-kane”, med noget bredere agterspejl, end de oprindelige kaner. Denne type blev der bygget en del af, på værfterne i Esbjerg. Typisk var det skibstømrerlærlinge som byggede disse.
Hjerting KaneLaug fik Sebias fra den seneste ejer i Kolding.
Frem til slutningen af 1990’erne hørte den hjemme på Fanø.
Værft: Ukendt værft i Esbjerg / Hjerting Kanelaug, Myrtuegård
Byggeår: 1950 / 2020-2021
Type: Hjerting kane
Skrogmål: 5,70 X 1,85 m
Dybgang: 0,15-0,5 m
Materiale: Fyr på eg (nu lærk på eg)
Rig: Spydstag med topsejl
Maskine: Mulighed for påhængsmotor

Niels Jensen – Bådformand – TLF: 42 70 77 20
Arne Lorenzen 
Ole Kjærgård

“Hennings”

Den moderne Hjerting kane, med bredere agterspejl og mere stejle bord, end de klassiske kaner fra tidligere tider. Denne type blev hovedsa-geligt bygget hos Æ’Juler, men blev også bygget rundt om i byens gara-ger og kældre. Denne bådtype blev bygget i 2 udgaver. Som denne, og i en noget større model uden rig og med indenbordsmotor.
Hennings Kaarn
Værft: Æ’Juler (Arne L. Jensen) / renoveret af Hjerting KaneLaug
Byggeår: 1975 / 2013
Type: Hjerting kane
Skrogmål: 5,40 X 1,80 m
Dybgang: 0,10-0,5 m
Materiale: Fyr & Gran på eg/fyr
Rig: Lugger
Maskine: Mulighed for påhængsmotor. (Tidligere havde “Hennings” motorbrønd med mulighed for påhængsmotor men det virkede ikke godt – den trak vand op i brønden så den er nu sløjfet)

Viggo Nielsen – bådformand
John Pedersen
Keld Pedersen
Niels Pedersen

“Langli”

En motorbåd som var almindelig ved Hjerting, i 1960-70’erne. Bådtypen blev bygget af Æ’Hjuler og var oprindelig monteret med en Marstal 4 hk motor.
Den er nu monteret med en 3 cyl. 20 hestes Yanmar dieselmotor.

Værft: Hjerting KaneLaug / Myrthuegaard
Byggeår: 2014-17
Type: Hjerting kane
Skrogmål: 21 fod
Dybgang: ca 0,3 m
Materiale: Gran på eg/fyr
Maskine: 3 cyl. 20 hestes Yanmar dieselmotor

Bådformand Poul-Viggo Fischer (PV)
Jesper Kristensen
Per Thrane
Poul Guldberg

“SIF”


Værft: Æ’Juler (Arne L. Jensen) / renoveret af Hjerting KaneLaug
Byggeår: 1975 / 2017-18
Type: Hjerting kaane
Skrogmål: 5,60 X 2,00 m
Dybgang: 0,10-0,5 m
Materiale: Fyr & Gran på eg/fyr
Rig: Sprydstagsrig
Den moderne, og sin helt egen type af, Hjerting Kaane. Noget mere fyldig end de oprindelige Dory typer. Bådtypen blev hovedsageligt bygget i 1960-70’erne hos Æ’Juler i Hjerting. Typen blev bygget i to modeller; som “Sif” og “Hennings Kaan”, og samme skrogtype, dog noget større som “Langli” på 6,5 meter, med indenbords motor.

SIF har pt ingen bådklub. Man er velkommen til at snakke med bestyrelsen om at etablere en bådklub. Indtil videre ligger SIF derfor stille.

“DITTE”


Første nybygning fra Hjerting KaneLaug. Båden er bygget efter originale principper og opmålt efter en gammel kane. Båden ligner meget New-foundlands Dories, men er bygget en del mere solidt. Det er tanken, at der skal bygges yderligere kaner efter samme model, til fremtidige kapsejladser og kaproninger.

Værft: Hjerting KaneLaug
Byggeår: 2012
Type: Klassisk Hjerting kane
Skrogmål: 5,70 X 1,75 m
Dybgang: 0,10-0,5 m
Materiale: Gran på eg/fyr
Rig: Sprydstag

Manfred Jensen – bådformand
Henning Simonsen
Kirsten Simonsen

“OLIVIA”


Traditionel, mindre Hjerting Kane, som i gammel tid anvendtes som slæbe- og landgangsjolle, for de store dæksbåde. Nybygning, baseret på Grønært, er bygget i 2016-17. Olivia skal primært anvendes som robåd.
Værft: Hjerting KaneLaug / Myrthuegaard
Byggeår: 2016-17
Type: Traditionel Hjerting kane
Skrogmål: 4,80 X ?.?? m
Dybgang: 0,08-0,5 m
Materiale: Gran på fyr

“GRØNÆRT”


Traditionel, mindre Hjerting Kane, som i gammel tid anvendtes som slæbe- og landgangsjolle, for de store dæksbåde. Originalen er bygget i 1960. Nybygning, baseret på den oprindelige båd, er bygget i 2015-16. Grønært skal primært anvendes som robåd.

Værft: Hjerting KaneLaug / Myrthuegaard
Byggeår: 2015-16
Type: Traditionel Hjerting kane
Skrogmål: 4,80 X 1,10 m
Dybgang: 0,08-0,5 m
Materiale: Gran på fyr

“DORIT”


Fra Hjerting Spejdernes hjemmeside:
“Spejdernes helt egen båd. I marts måned 2018 begyndte vi, en stor gruppe blå spejdere at bygge en Hjerting-kane. Siden er der gået omtrent 100 timer med båden, før den kunne blive helt færdig, og i August skulle båden døbes. Båden blev bygget i samarbejde med Hjerting Kanelaug.

Spejderne, der var med til at bygge båden, fik lov til at bestemme bådens navn, og de valgte at opkalde den efter Dorit Feldberg, som i mange år var gruppeleder for os. Hun nåede desværre ikke at være med til bådens dåb, men inden sin død i juli 2018 så hun flere billeder af den blå båd.

Båden bliver brugt til spejdermøder og af troppen der nogen gange bruger båden i deres fritid.”

Her i efteråret 2020 er der blevet stille omkring båden der indgår i transport til og fra andre både og til Classic Race, men spejderne ønsker stadig at bevare samarbejdet med kanelauget omkring Dorit.